Трифонов Е.В.
Антропология:   дух - душа - тело - среда человека,

или  Пневмапсихосоматология человека

Русско-англо-русская энциклопедия, 18-е изд., 2015

π

ψ

σ

Общий предметный алфавитный указатель

Психология Соматология Математика Физика Химия Наука            Общая   лексика
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Э Ю Я
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


ТЕСТЫ ДЛЯ ОЦЕНКИ ВОЗРАСТА ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ НОВОРОЖДЕННОГО РЕБЁНКА

tests for evaluation of the new-born child psychical development ]

     (Лат.: testamen - свидетельство, доказательство, подтверждение; 14 в.  Греч.: ψυχή - душа, ψυχικός - душевный, 1642).
     В психофизиологии тест - стандартизованное испытание, предназначенное для оценки физических и/или психических возможностей, способностей, состояний, процессов, свойств, качеств человека, в частности, для оценки возраста психического развития новорожденного ребёнка.
     В психофизиологии различают хронологический возраст человека и возраст развития (условный возраст) человека.
     Хронологический возраст человека (chronological age of the human) - это количество времени существования (дней, недель, месяцев, лет) от возникновения, рождения, с момента появления на свет.
     Возраст развития человека (age of the human development) - это этап, ступень в росте, развитии человека (существа).
     Возраст развития в соответствии с трёхчастной сущностью человека, имеет три составляющих.
     - Возраст соматического развития человека - ступень в развитии органов, систем, физических функций.
     - Возраст психического развития - ступень в развитии психики (личностный, социальный, интеллектуальный, эмоциональный и др. возраст).
     - Возраст духовного развития - ступень в развитии моральности (идеалов, нравственности и др.). Каждая из этих составляющих, а также возраст развития человека в целом могут быть оценены количественно.

Таблица.  Тесты для оценки развития познавательных способностей = Tests of Cognitive Development.
Перевести на русский язык = Translate into Russian
Модификация: Marcdante K., Kliegman R.M., Behrman R.E., Eds. Nelson Essentials of Pediatrics, 6th ed., Elsevier, 2011, 864 p., см.: Соматология человека: Литература. Иллюстрации.

Test Age Range Special Features
I. INFANT SCALES
1

Bayley Scales of Infant Development (2nd ed)

2-42 mo

Mental, psychomotor scales, behavior record; weak intelligence predictor

2

Cattell Infant Intelligence

Scale Birth-30 mo

Used to extend Stanford-Binet downward

3

Gesell Developmental Schedules

Birth-3 yr

Used by many pediatricians

4

Ordinal Scales of Infant Psychological Development

Birth-24 mo


Six subscales; based on Piaget's stages; weak in predicting later intelligence

II. PRESCHOOL SCALES
5

Stanford-Binet Intelligence Scale (4th ed)

2 yr-adult

Four area scores, with subtests and composite IQ score

6

McCarthy Scales of Children's Abilities

2,5-8 yr

6-18 subtests; good at defining learning disabilities; strengths/weaknesses approach

7

Wechsler Primary and Preschool Test of Intelligence-Revised (WPPSI-R)

3-6,5 yr

11 subtests; verbal, performance IQs; long administration time; good at defining learning disabilities

8

Merrill-Palmer Scale of Mental Tests

2-4,5 yr

General test for young children

9

Differential Abilities Scale

2,5 yr-adult

Special nonverbal composite; short administration time

III. SCHOOL-AGE SCALES
10

Stanford-Binet Intelligence Scale (4th ed)

2 yr-adult

See above

11

Wechsler Intelligence Scale for Children (4th ed) (WISC IV)

6-16 yr

See comments on WPPSI-R

12

Leiter International Performance Scale

2 yr-adult

No verbal abilities needed

13

Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised (WAIS-R)

16 yr-adult

See comments on WPPSI-R

14

Differential Abilities Scale

2,5 yr-adult

See above

IV. ADAPTIVE BEHAVIOR SCALES
15

Vineland Adaptive Behavior Scale

Birth-adult

Interview/questionnaire; typical persons and blind, deaf, developmentally delayed and retarded

16

American Association on Mental Retardation (AAMR) Adaptive Behavioral Scale

3 yr-adult

Useful in mental retardation, other disabilities

Примечание:

     Psychological assessment includes the testing of cognitive ability (Table 10-3) and the evaluation of personality and emotional well-being. The IQ and mental age scores, taken in isolation, are only partially descriptive of a person's functional abilities, which are a combination of cognitive, adaptive, and social skills. Tests of achievement are subject to variability based on culture, educational exposures, and experience and must be standardized for social factors. Projective and nonprojective tests are useful in understanding the child's emotional status. Although a child should not be labeled as having a problem solely on the basis of a standardized test, such tests do provide important and reasonably objective data for evaluating a child's growth within a particular educational program. Educational Assessment Educational assessment involves the evaluation of areas of specific strengths and weaknesses in reading, spelling, written expression, and mathematical skills. Schools routinely screen children with group tests to aid in problem identification and program evaluation. For the child with special needs, this screening ultimately should lead to individualized testing and the development of an IEP that would enable the child to progress comfortably in school. Diagnostic teaching, in which the child's response to various teaching techniques is assessed, also may be helpful. Social Environment Assessment Assessment of the environment in which the child is living, working, playing, and growing is important in understanding the child's development. A home visit by a social worker, community health nurse, or home-based intervention specialist can provide valuable information about the child's social milieu. If there is a suspicion of inadequate parenting and, especially, if there is a suspicion of neglect or abuse (including emotional abuse), the child and family must be referred to the local child protection agency. Information about reporting hotlines and local child protection agencies usually is found inside the front cover of local telephone directories.

Таблица.  Главные рефлексы нормального доношенного новорожденного ребёнка. Перевести на русский язык = Translate into Russian
Модификация: p. 160, Shaffer D.R., Kipp K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence. 7th ed., Thomson Learning, 2007, 787 p., см.: Психология: Литература. Иллюстрации.

Name Response Development and course Significance

Survival reflexes

1 Breathing reflex

Repetitive inhalation and expiration.


Permanent.


Provides oxygen and expels carbon dioxide.


2 Eye-blink reflex

Closing or blinking the eyes.

Permanent.

Protects the eyes from bright light or foreign objects.

3 Pupillary reflex

Constriction of pupils to bright light; dilation to dark or dimly lit surroundings.


Permanent


Protects against bright lights; adapts the visual system to low illumination.


4 Rooting reflex

Turning the head in the direction of a tactile (touch) stimulus to the cheek.

Disappears over the first few weeks of life and is replaced by voluntary head turning.

Orients baby to the breast or bottle.

5 Sucking reflex

Sucking on objects placed (or taken) into the mouth.


Permanent


Allows baby to take in nutrients.


6 Swallowing reflex

Swallowing

Permanent

Allows baby to take in nutrients.

Primitive reflexes

7 Babinski reflex

Fanning and then curling the toes when the bottom of the foot is stroked.


Usually disappears within the first 8 months–1 year of life.


Its presence at birth and disappearance in the first year are an indication of normal neurological development.


8 Palmar grasping reflex

Curling of the fingers around objects (such as a finger) that touch the baby’s palm.

Disappears in first 3–4 months and is then replaced by a voluntary grasp.

Its presence at birth and later disappearance are an indication of normal neurological development.

9 Moro reflex

A loud noise or sudden change in the position of the baby’s head will cause the baby to throw his or her arms outward, arch the back, and then bring the arms toward each other as if to hold onto something.


The arm movements and arching of the back disappear over the first 4–6 months; however, the child continues to react to unexpected noises or a loss of bodily support by showing a startle reflex (which does not disappear).


Its presence at birth and later disappearance are indications of normal neurological development.


10 Swimming reflex

An infant immersed in water will display active movements of the arms and legs and involuntarily hold his or her breath (thus giving the body buoyancy); this swimming reflex will keep an infant afloat for some time, allowing easy rescue.

Disappears in the first 4–6 months.

Its presence at birth and later disappearance are an indication of normal neurological development.

11 Stepping reflex

Infants held upright so that their feet touch a flat surface will step as if to walk.


Disappears in the first 8 weeks unless the infant has regular opportunities to practice this response.


Its presence at birth and later disappearance are an indication of normal neurological development.


Примечание:

     Newborn Reflexes One of the neonate’s greatest strengths is a full set of useful reflexes. A reflex is an involuntary and automatic response to a stimulus, as when the eye automatically blinks in response to a puff of air. Table 5.1 describes some reflexes that healthy newborns display. Some of these graceful and complex patterns of behavior are called survival reflexes because they have clear adaptive value (Berne, 2003). Examples include the breathing reflex, the eye-blink reflex (which protects the eyes against bright lights or foreign particles), and the sucking and swallowing reflexes, by which the infant takes in food. Also implicated in feeding is the rooting reflex—an infant who is touched on the cheek will turn in that direction and search for something to suck. Not only do survival reflexes offer some protection against aversive stimulation and enable an infant to satisfy very basic needs, but they (and some of the primitive reflexes we discuss next) may also have a very positive impact on caregivers. Mothers, for example, may feel quite gratified and competent as caregivers when their hungry babies immediately stop fussing and suck easily at the nipple. And few parents can resist the feeling that their baby enjoys being close when he grasps their fingers tightly as his palm is touched. So if these survival reflexes help to endear infants to older companions, who can protect them and attend to their needs, then they have tremendous “survival” value indeed (Bowlby, 1969, 1988). Other so-called primitive reflexes in the table are not nearly as useful; in fact, many are believed to be remnants of our evolutionary history that have outlived their original purpose. The Babinski reflex is a good example. Why would it be adaptive for infants to fan their toes when the bottoms of their feet are stroked? We don’t know. Other primitive reflexes may still have some adaptive value, at least in some cultures (Bowlby, 1969; Fentress & McLeod, 1986). The swimming reflex, for example, may help keep afloat an infant who is accidentally immersed in a pond or a river. The grasping reflex may help infants who are carried in slings or on their mothers’ hips to hang on. Finally, other responses such as the stepping reflex may be forerunners of useful voluntary behaviors such as crawling and walking that develop later in infancy (Thelen, 1984). Primitive reflexes normally disappear during the first few months of life. Why? Because they are controlled by the lower “subcortical” areas of the brain and are lost once the higher centers of the cerebral cortex mature and begin to guide voluntary behaviors. But even if many primitive reflexes are not very useful to infants, they are important diagnostic indicators to developmentalists (Stirniman & Stirniman, 1940). If these reflexes are not present at birth—or if they last too long in infancy—we have reason to suspect that something is wrong with a baby’s nervous system. In sum, a full complement of infant reflexes tells us that newborns are quite prepared to respond adaptively to a variety of life’s challenges. And the timely appearance and disappearance of certain reflexes is one important sign that a baby’s nervous system is developing normally. Note: Preterm infants may show little or no evidence of primitive reflexes at birth, and their survival reflexes are likely to be weak. However, the missing primitive reflexes typically appear soon after birth and disappear a little later than they do among full-term infants.

Таблица.  Психомоторное развитие ребенка раннего возраста.
Модификация: p. 61, Геппе Н.А., Подчерняева Н.С. Пропедевтика детских болезней, М., «ГЭОТАР-Медиа», 2008, 465 с., см.: Физиология: Литература. Иллюстрации.

Возраст Особенности психомоторного развития

ХХХ

1 Новорожденный

  Громкий эмоциональный крик
  Длительный сон (около 20 ч)
  Атетозоподобные (некоординированные червообразные) движения
  Гипертонус мышц сгибателей (полусогнутое положение рук и ног — эмбриональная поза)
  Наличие врожденных безусловных рефлексов новорожденных


2 3 мес

•  Хорошо удерживает голову (лежа на животе — в 1 мес, в вертикальном положении — с 2 мес)
  Гулит (с 2 мес гуление короткое отрывистое, с 4 мес — длительное, певучее)
  Следит за предметом (с 2—3 нед фиксирует взор на ярком предмете, с 1,5—2 мес следит за движущимся предметом)
  Улыбается в ответ на ласковое обращение с ним с 2 мес
  Тянется к игрушке
  Исчезают атетозоподобные движения, гипертонус мышц-сгибателей, часть врожденных безусловных рефлексов (хватательный, ладонно-ротовой, защитный, опоры, автоматической ходьбы)
  Появляется верхний рефлекс Ландау (к 4 мес)
  Формируются некоторые условные рефлексы (в основном связанные с кормлением, узнаванием матери)

3 6 мес

  Сидит, если его посадить (самостоятельно садится с 7—7,5 мес)
  Хватает игрушку
  Произносит отдельные слоги (лепет), чаще с 7 мес
  Различает знакомые и незнакомые лица (с 4—5 мес)
  Поворачивается на бок с 4 мес, со спины на живот — с 5 мес, с живота на спину — с 6 мес
  Появляется нижний рефлекс Ландау (с 5—6 мес)
  Легко формируются условные рефлексы


4 9—10 мес

  Ползает (с 7 мес)
  Стоит с поддержкой (с 8—9 мес)
  Подражает движениям взрослых
  Произносит первые слова с 10—11 мес

5 1—1,5 года

  Ходит самостоятельно
  Говорит 10—12 простых слов к 1 году, 30—40 — к 1,5 годам
  Понимает запрет
  Знает название частей тела и отдельных предметов
  Приучается к опрятности
  Очень подвижен и любопытен


6 2-3 года

  Вначале подбирает по образцу предметы четырех цветов, позднее называет четыре основных цвета
  Начинает употреблять сложные предложения
  Перешагивает через несколько препятствий, лежащих на полу
  Одевается почти самостоятельно, с небольшой помощью взрослого (пуговицы, шнурки)

Примечание:

     Глава 4 Нервная система и нервно-психическое развитие Нервная система участвует во взаимодействии организма с окружающей средой, регулирует все его внутренние процессы и их постоянство [температуру тела, биохимические реакции, артериальное давление (АД), питание тканей, обеспечение их кислородом и т.д.], то есть гомеостаз. Врач-педиатр должен знать возрастные особенности нервной системы ребенка, уметь проводить оценку его неврологического статуса, при необходимости направить пациента к специалисту (неврологу, психологу, психиатру).

Основные анатомо-физиологические особенности нервной системы новорожденного.

• Крупные извилины и борозды хорошо выражены, имеют небольшую глубину и высоту; мелкие (третичные) постепенно формируются в течение первых лет жизни.

• Клетки серого вещества, проводящие системы полностью не сформированы. Количество нервных клеток больших полушарий после рождения не увеличивается, происходят их рост и дифференцировка (особенно интенсивно в первые 6 лет жизни).

• Отсутствует полная миелинизация пирамидных путей и черепных нервов.

• Дендриты короткие, малоразветвленные.

• Недостаточно развит мозжечок и неостриатум.

• В коре головного мозга преобладают процессы торможения.

• Отсутствует анализаторная и условно-рефлекторная деятельность.

• Функциональное преобладание таламо-паллидарной системы.

• Спинной мозг оканчивается на уровне Lin.
Анатомически мозговые структуры созревают до уровня взрослых к 20 годам.
Один из основных критериев нормального развития мозга новорожденного — состояние основных безусловных рефлексов, так как на их основе формируются условные рефлексы. Кора головного мозга у новорожденного подготовлена для формирования условных рефлексов. Вначале они формируются медленно. На 2—3-й неделе жизни вырабатывается условный вестибулярный рефлекс на положение для кормления грудью и на покачивание в люльке. Условный рефлекс на звуковой раздражитель в виде защитного (мигательного) движения век формируется к концу 1-го месяца жизни, а пищевой рефлекс на звуковой раздражитель — на 2-м месяце. В это же время формируется и условный рефлекс на свет. Затем идет быстрое накопление условных рефлексов, образующихся со всех анализаторов и подкрепляющихся пищевой доминантой.

МЕТОДИКА ИССЛЕДОВАНИЯ НЕРВНОЙ СИСТЕМЫ
При оценке состояния нервной системы учитывают жалобы, данные анамнеза (течение беременности и родов, неонатального периода), перенесенные заболевания.

• При осмотре новорожденного обращают внимание на стигмы дисэмбриогенеза (малые аномалии развития), размеры и форму головы, состояние черепных швов и родничков. У более старших детей оценивают поведение и реакцию на окружающее (безразличие, сонливость, апатия, страх, возбуждение, эйфория), а также настроение, выражение лица, мимику. Определяют способность концентрировать внимание на игрушках, заданиях, понимать обращенную к ребенку речь и указания взрослых. Детям старшего возраста необходимо дать оценку интеллектуального развития, памяти, успешности обучения в школе, навыкам чтения, письма, абстрактному мышлению. Учитывают качество сна (трудность засыпания, беспокойный сон, частые пробуждения).

• При оценке речи (в зависимости от возраста) учитывают гуление, произношение слогов и отдельных слов, фразовую речь, умение формулировать свои мысли.

• При исследовании двигательной сферы определяют положение тела, координацию движений (как при осмотре, так и при проведении коор- динаторных проб — пальценосовой, пяточноколенной). Оценивают умение ребенка держать голову, сидеть, ходить, выполнять мелкую ручную работу, играть в подвижные игры.

• Мышечный тонус у детей первых месяцев жизни определяют с помощью пробы на тракцию: ребенка нужно взять за запястья и потянуть на себя. При этом руки у него слегка разгибаются в локтевых суставах, затем разгибание прекращается, и ребенок всем телом подтягивается к рукам. В более старшем возрасте мышечный тонус исследуют, определяя сопротивление мышц, возникающее при пассивных движениях.

• Оценивают психомоторное развитие ребенка (табл. 4-1, рис. 4-1).

• Выявляют наличие или отсутствие патологических неврологических знаков: глазных симптомов, тремора, менингеальных симптомов и т.д.

• Оценивают состояние рефлексов.

— У детей первых месяцев жизни исследование начинают с выявления врожденных безусловных рефлексов. Учитывают их наличие или отсутствие, симметричность, время появления и угасания, выраженность, а также соответствие возрасту ребенка. Выделяют сегментарные и надсегментарные двигательные автоматизмы. Сегментарные двигательные автоматизмы регулируются сегментами спинного мозга (спинальные автоматизмы) или стволом мозга (оральные автоматизмы) (табл. 4-2). Надсегментарные позотонические автоматизмы контролируются центрами продолговатого и среднего мозга и регулируют состояние мышечного тонуса в зависимости от положения тела и головы (табл. 4-3). Большинство сегментарных безусловных рефлексов значительно ослабевает к 3 мес и угасает к 4 мес жизни. Своевременное появление и угасание безусловных рефлексов позволяет судить о развитии нервной системы ребенка первого года жизни.

— Сухожильные рефлексы вызывают, постукивая над сухожилиями согнутым пальцем или специальным резиновым молоточком. У детей до 2 лет сухожильные рефлексы оживлены, имеют широкую зону. В этом же возрасте у здоровых детей положителен рефлекс Бабинского, что свидетельствует о недостаточной зрелости нервной системы.

— Кожные рефлексы (брюшные) вызывают нанесением штриховых раздражений на кожу передней брюшной стенки в направлении от боковых отделов туловища к пупку. У детей они обычно вызываются слабо. Подошвенный рефлекс появляется после 2 лет. Рефлексы со слизистых оболочек (корнеальный, глоточный) непостоянны и также могут отсутствовать у здоровых детей.

— Висцеральные и вегетативные рефлексы (глазосердечный, солнечного сплетения, зрачковый) у детей проявляются неотчетливо. Дермографизм вызывают штриховым раздражением кожи тупым предметом. При этом на месте раздражения в норме образуется покраснение кожи в виде полосы. При повышении тонуса парасимпатической нервной системы полоса покраснения широкая и сохраняется длительно. При повышении тонуса симпатического отдела наблюдается побледнение кожи (белый дермографизм). Смешанный или валикообразный дермографизм выявляется при вегетативной дистонии, сочетается с повышенной потливостью ладоней, стоп, подмышечных впадин, акроцианозом. Для оценки состояния вегетативной нервной системы исследуют также терморегуляцию (кожную температуру в различных частях тела), потоотделение, слезо- и слюнотечение.

Таблица.  Главные рефлексы нормального доношенного новорожденного ребёнка.
Модификация: p. 64, Геппе Н.А., Подчерняева Н.С. Пропедевтика детских болезней, М., «ГЭОТАР-Медиа», 2008, 465 с., см.: Физиология: Литература. Иллюстрации.

Название рефлекса Воздействие Ответная реакция Примечание

Сегментарные двигательные рефлексы (автоматизмы)

1 Сосательный

Вкладывание в рот ребенка соски


Сосательные движения


ххх


2 Ладонно-ротовой (Бабкина) (рис. 4-2)

Надавливание большим пальцем исследующего на ладонь ребенка

Открывание рта и наклон головы вперед

ххх

3 Поисковый (рис. 4-3)

Поглаживание в области угла рта, не касаясь губ


Опускание угла рта, отклонение языка и поворот головы в сторону раздражителя


ххх


4 Хватательный (Робинсона) (рис. 4-4)

Вкладывают указательные пальцы исследующего в ладони ребенка

Схватывание и прочное удерживание пальцев, иногда удается приподнять ребенка

ххх

5 Моро (рис. 4-5)

Хлопают руками по поверхности, на которой лежит ребенок на расстоянии 15—20 см с двух сторон от головы, либо быстрым движением разгибают ноги


Отведение рук в стороны с разгибанием пальцев (I-я фаза), возврат рук в исходное положение (II-я фаза); движения рук носят характер охватывания туловища


ххх


6 Защитный (рис. 4-6)

Ребенка кладут на живот лицом вниз

Поворот головы в сторону

ххх

7 Таланта (рис. 4-7)

Раздражение кожи спины вблизи и вдоль позвоночника (паравертебрально)


Изгибает туловище дугой, открытой в сторону раздражителя


ххх


8 Переса (рис. 4-8)

Ребенка кладут на руку исследующего, проводят пальцем от копчика к шее по остистым отросткам позвонков

Поднимает таз, голову, сгибает руки и ноги

ххх

9 Опоры и автоматической ходьбы (рис. 4-9)

Ребенка берут за подмышечные впадины со стороны спины, приподнимают. Ставят на опору при небольшом наклоне туловища вперед


Сгибание ног в коленных и тазобедренных суставах; опирается полной стопой,«стоит» на полусогнутых ногах, совершает шаговые движения


ххх


10 Ползанья (рис. 4-10)

Ребенка кладут на живот, подставляют под подошвы ладонь

Отталкивается ногами

ххх

Надсегментарные позотонические рефлексы (автоматизмы)

11 Лабиринтные установочные рефлексы

Вызывают изменением положения головы в пространстве


У ребенка, лежащего на спине, повышен тонус разгибателей шеи, спины, ног. Если его перевернуть на живот, то увеличивается тонус сгибателей этих частей тела


ххх


12 Верхний рефлекс Ландау

Ребенка держат свободно в воздухе лицом вниз на руках, расположенных под его животом

Поднимает голову, устанавливает её по средней линии и приподнимает верхнюю часть туловища

ххх

13 Нижний рефлекс Ландау

Ребенка 5—6 мес кладут на живот


Разгибает и поднимает ноги


ххх


Примечание:

     Оценка рефлексов.
     У детей первых месяцев жизни исследование начинают с выявления врожденных безусловных рефлексов. Учитывают их наличие или отсутствие, симметричность, время появления и угасания, выраженность, а также соответствие возрасту ребенка. Выделяют сегментарные и надсегментарные двигательные автоматизмы. Сегментарные двигательные автоматизмы регулируются сегментами спинного мозга (спинальные автоматизмы) или стволом мозга (оральные автоматизмы). Надсегментарные позотонические автоматизмы контролируются центрами продолговатого и среднего мозга и регулируют состояние мышечного тонуса в зависимости от положения тела и головы. Большинство сегментарных безусловных рефлексов значительно ослабевает к 3 мес и угасает к 4 мес жизни. Своевременное появление и угасание безусловных рефлексов позволяет судить о развитии нервной системы ребенка первого года жизни.

     Сухожильные рефлексы вызывают, постукивая над сухожилиями согнутым пальцем или специальным резиновым молоточком. У детей до 2 лет сухожильные рефлексы оживлены, имеют широкую зону. В этом же возрасте у здоровых детей положителен рефлекс Бабинского, что свидетельствует о недостаточной зрелости нервной системы.

     Кожные рефлексы (брюшные) вызывают нанесением штриховых раздражений на кожу передней брюшной стенки в направлении от боковых отделов туловища к пупку. У детей они обычно вызываются слабо. Подошвенный рефлекс появляется после 2 лет. Рефлексы со слизистых оболочек (корнеальный, глоточный) непостоянны и также могут отсутствовать у здоровых детей.

     Висцеральные и вегетативные рефлексы (глазосердечный, солнечного сплетения, зрачковый) у детей проявляются неотчетливо. Дермографизм вызывают штриховым раздражением кожи тупым предметом. При этом на месте раздражения в норме образуется покраснение кожи в виде полосы. При повышении тонуса парасимпатической нервной системы полоса покраснения широкая и сохраняется длительно. При повышении тонуса симпатического отдела наблюдается побледнение кожи (белый дермографизм). Смешанный или валикообразный дермографизм выявляется при вегетативной дистонии, сочетается с повышенной потливостью ладоней, стоп, подмышечных впадин, акроцианозом. Для оценки состояния вегетативной нервной системы исследуют также терморегуляцию (кожную температуру в различных частях тела), потоотделение, слезо- и слюнотечение.

Таблица.  Состояние сознания, цикл сон/бодрствование новорожденного ребёнка. Перевести на русский язык = Translate into Russian
Модификация: p. 160, Shaffer D.R., Kipp K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence. 7th ed., Thomson Learning, 2007, 787 p., см.: Психология: Литература. Иллюстрации.

State Description Daily duration in newborn (hours)
1 Regular sleep

Baby is still, with eyes closed and unmoving. Breathing is slow and regular.


8–9


2 Irregular sleep

Baby’s eyes are closed but can be observed to move under the closed eyelids (a phenomenon known as rapid eye movements, or REMs). Baby may jerk or grimace in response to stimulation. Breathing may be irregular.

8–9

3 Drowsiness

Baby is falling asleep or waking up. Eyes open and close and have a glazed appearance when open. Breathing is regular but more rapid than in regular sleep.


1/2 - 3


4 Alert inactivity

Baby’s eyes are wide open and bright, exploring some aspect of the environment. Breathing is even, and the body is relatively inactive.

2–3

5 Alert activity

Baby’s eyes are open and breathing is irregular. May become fussy and display various bursts of diffuse motor activity.


1–3


6 Swallowing reflex

Crying

Intense crying that may be difficult to stop and is accompanied by high levels of motor activity.

1–3

Примечание:

     Developmental Changes in Infant States Two of the states in Table 5.2—sleep and crying—show regular patterns of change over the first year and provide important information about the developmental progress a baby is making.
Changes in Sleep As infants develop, they spend less time sleeping and more time awake, alert, and attending to their surroundings. By age 2 to 6 weeks, babies are sleeping only 14 to 16 hours a day; and somewhere between 3 and 7 months of age, many infants reach a milestone that parents truly appreciate—they begin to sleep through the night and require but two or three shorter naps during the day (Berg & Berg, 1987; St. James- Roberts & Plewis, 1996). From at least 2 weeks before they are born throughout the first month or two of life, babies spend at least half their sleeping hours in REM sleep, a state of active irregular sleep characterized by rapid eye movements (REMs) under their closed eyelids and brainwave activity more typical of wakefulness than of regular (non-REM) sleep (Groome et al., 1997; Ingersoll & Thoman, 1999). However, REM sleep declines steadily after birth and accounts for only 25 to 30 percent of total sleep for a 6-month-old. Why do fetuses and newborns spend so much time in REM sleep and why does it decline so dramatically over the first few months? The most widely accepted theory is that this active REM sleep early in life provides fetuses and very young infants, who sleep so much, with enough internal stimulation to allow their nervous systems to develop properly (Boismier, 1977). Consistent with this autostimulation theory is the finding that babies who are given lots of interesting visual stimuli to explore while awake will spend less time in REM sleep than infants who do not have these experiences (Boismier, 1977). Perhaps the reason REM sleep declines sharply over the first 6 months is that the infant’s brain is rapidly maturing, she is becoming more alert, and there is simply less need for the stimulation provided by REM activity. Few babies have problems establishing regular sleep cycles unless their nervous system is abnormal in some way. Yet one of the major causes of infant mortality is a very perplexing sleep-related disorder called crib death, or sudden infant death syndrome (SIDS), that we will examine more carefully in the Box on p. 164.

Таблица.  Сенсорные возможности новорожденного ребёнка. Перевести на русский язык = Translate into Russian
Модификация: p. 160, Shaffer D.R., Kipp K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence. 7th ed., Thomson Learning, 2007, 787 p., см.: Психология: Литература. Иллюстрации.

Sense Newborn capabilities
1 Vision

Least-well-developed sense; accommodation and visual acuity limited; is sensitive to brightness; can discriminate some colors; tracks moving targets.


2 Hearing

Turns in direction of sounds; less sensitive to soft sounds than an adult would be but can discriminate sounds that differ in such dimensions as loudness, direction, and frequency. Particularly responsive to speech; recognizes mother’s voice.

3 Taste

Prefers sweet solutions; can discriminate sweet, salty, sour, and bitter tastes.


4 Smell

Detects a variety of odors; turns away from unpleasant ones. If breast-fed, can identify mother by the odor of her breast and underarm area.

5 Touch

Responsive to touch, temperature change, and pain.


Примечание:

     
  Sensation: the detection of sensory stimulation
  Perception: the interpretation of what is sensed

The Newborn’s Readiness for Life
  Survival reflexes help newborns adapt to their surroundings and satisfy basic needs.
  Primitive reflexes are not as useful; their disappearance in the first year is a sign that development is proceeding normally.
  Newborn’ sleep-waking cycle becomes better organized over the first year:
  Babies move into and out of six infant states in a typical day and spend up to 70 percent of their time sleeping
  REM sleep is characterized by twitches, jerks, and rapid eye movements.
  Autostimulation theorists believe the function of the REM state is to provide infants with necessary stimulation that helps develop the central nervous system.
  Sudden infant death syndrome is a leading cause of infant mortality.
  Crying is the state by which infants communicate distress.
  A baby may be brain damaged if his cries are shrill and nonrhythmic.
  Crying diminishes over the first 6 months as the brain matures and caregivers become better at preventing infant‘ distress.

Research Methods Used to Study the Infant’s

Sensory and Perceptual Capabilities
  Methods of determining what infants might be sensing or perceiving include:
  the preference method
  the habituation method
  the method of evoked potentials
  the high-amplitude sucking method

Infant Sensory Capabilities
  Hearing:
  Young infants can hear very well: even newborns can discriminate sounds that differ in loudness, direction, duration and frequency.
  They already prefer their motherЃfs voice to that of another woman, and are quite sensitive to phonemic contrasts in the speech they hear.
  Even mild hearing losses, such as those associated with otitis media, may have adverse developmental effects.
  Taste, smell, and touch:
  Babies are also born with definite taste preferences, favoring sweets over sour, bitter, or salty substances.
  They avoid unpleasant smells and soon come to recognize their mothers by odor alone if they are breast-fed.
  Newborns are also quite sensitive to touch, temperature, and pain
  Vision:
  Newborns can see patterns and colors and can detect changes in brightness.
  Their visual acuity is poor by adult standards but improves rapidly over the first 6 months.

Visual Perception in Infancy
  Visual perception develops rapidly in the first year:
  0 to 2 months: Babies are Ѓgstimulus seekersЃh who prefer to look at moderately complex, high-contrast targets, particularly those that move.
  2 to 6 months: Infants begin to explore visual targets more systematically, become increasingly sensitive to movement, and begin to perceive visual forms and recognize familiar faces.
  9 to 12 months: Infants can construct forms from the barest of cues.
  Newborns display some size constancy but lack stereopsis and are insensitive to pictorial cues to depth; consequently, their spatial perception is immature.
  By the end of the first month, they become more sensitive to kinetic cues and respond to looming objects.
  Infants develop sensitivities to binocular cues (by 3 to 5 months) and pictorial cues (at 6 to 7 months).
  Experiences through motor developments leads to a fear of heights (as on the visual cliff) and to making more accurate judgments about size constancy and other spatial relations.

Intermodal Perception
  Signs that senses are integrated at birth:
  looking in the direction of sound-producing sources
  reaching for objects they can see
  expecting to see the source of sounds or to feel objects for which they are reaching
  Intermodal perception:
  Intermodal perception is the ability to recognize by one sensory modality an object or experience that is already familiar through another modality.
  Possible once the infant can process through two different senses.

Cultural Influences on Infant Perception
  Influences may involve losing the ability to detect sensory input that has little sociocultural significance.

Basic Learning Processes in Infancy
  Learning:
  a relatively permanent change in behavior
  results from experience (repetition, practice, study, or observations) rather than from heredity, maturation, or physiological change resulting from injury
  Habituation:
  a process in which infants come to recognize and thus cease responding to stimuli that are presented repeatedly
  the simplest form of learning
  may be possible even before birth
  improves dramatically over the first few months of life
  Classical conditioning:
  A neutral conditioned stimulus (CS) is repeatedly paired with an unconditioned stimulus (UCS) and, eventually, the CS alone comes to elicit a response called a conditioned response (CR).
  Newborns can be classically conditioned if the responses have survival value, but are less susceptible to this kind of learning than older infants.
  Operant conditioning:
  The subject first emits a response and then associates this action with a particular outcome.
  Observational learning:
  This occurs as the observer attends to a model and constructs symbolic representations of its behavior.
  These symbolic codes are stored in memory and may be retrieved at a later date to guide the childЃfs attempts to imitate the behavior he or she has witnessed.
  Infants become better at imitating social models and may even display deferred imitation by the end of the first year.
  Improvement enables children to rapidly acquire many new habits by attending to social models.


Таблица.  Развитие наиболее важных двигательных функций у детей = Age Norms (in Months) for Important Motor Developments (Based on European American, Latino, and African American Children in the United States). Перевести на русский язык = Translate into Russian
Модификация: p. 205, Shaffer D.R., Kipp K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence. 7th ed., Thomson Learning, 2007, 787 p., см.: Психология: Литература. Иллюстрации.

Skill Month when
50% of infants
have mastered
the skill
Month when
90% of infants
have mastered
the skill
1

Lifts head 90° while lying on stomach

2,2 3,2
2

Rolls over

2,8 4,7
3

Sits propped up

2,9 4,2
4

Sits without support

5,5 7,8
5

Stands holding on

5,8 10,0
6

Crawls

7,0 9,0
7

Walks holding on

9,2 12,7
8

Plays pat-a-cake

9,3 15,0
9

Stands alone momentarily 9.8 13.0

9,8 13,0
10

Stands well alone

11,5 13,9
11

Walks well

12,1 14,3
12

Builds tower of two cubes

13,8 19,0
13

Walks up steps

17,0 22,0
14

Kicks ball forward

20,0 24,0


     Литература.  Иллюстрации.     References.  Illustrations
     Щелкни здесь и получи доступ в библиотеку сайта!     Click here and receive access to the reference library!

  1. Bremner G., Fogel A., Eds. Blackwell Handbook of Infant Development = Развитие новорожденного, Blackwell, 2002, 792 p.
    Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  2. Bremner G., Wachs T.D., Eds. Blackwell Handbook of Infant Development = Развитие новорожденного, Blackwell, 2002, 792 p.
    Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  3. Bremner J.G., Wachs T.D., Eds. The Wiley-Blackwell Handbook of Infant Development, Applied and Policy Issues = Развитие новорожденного. Приложения, 2nd ed. Blackwell, 2010, 718 p.
    Учебное пособие.  Перевести на русский язык = Translate into Russian.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  4. Bremner J.G., Wachs T.D., Eds. The Wiley-Blackwell Handbook of Infant Development, Basic Research = Развитие новорожденного. Основы научных исследований, 2nd ed. Blackwell, 2010, 718 p.
    Учебное пособие.  Перевести на русский язык = Translate into Russian.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  5. Goswami U., Ed. The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development = Развитие познавательных способностей детей, 2nd ed., Blackwell, 2010, 818 p.
    Учебное пособие.  Перевести на русский язык = Translate into Russian.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  6. Hoff E., Shatz M., Eds. Blackwell Handbook of Language Development = Развитие языка, Blackwell, 2007, 582 p.
    Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  7. Shaffer D.R., Kipp K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence = Психология развития детей и подростков. 7th ed., Thomson Learning, 2007, 787 p. Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  8. Shepherd P., Huey W., Shepherd N. Resources for personal development & transformation of body, mind and spirit = Преобразование тела, души и духа. Развитие личности. Trans4mind Ltd, 1997-2013.
    Сайт. Популярные статьи. Ресурсы Интернет.  Перевести на русский язык = Translate into Russian.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.trans4mind.com/index.html          quotation
  9. Smith P.K., Hart C.H., Eds. The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Social Development = Социальное развитие детей, Blackwell, 2011, 792 p.
    Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation
  10. Teti D. Handbook of Research Methods in Developmental Science = Научные методы в науках о развитии. Wiley-Blackwell, 2004, 584 p.
    Учебное пособие.
    Доступ к данному источнику = Access to the reference.
    URL: http://www.tryphonov.ru/tryphonov/serv_r.htm#0          quotation



СИСТЕМА РЕПРОДУКЦИИ: ОГЛАВЛЕНИЕ
СИСТЕМА РЕПРОДУКЦИИ: ТАБЛИЦЫ
СИСТЕМА РЕПРОДУКЦИИ: ИЛЛЮСТРАЦИИ
СИСТЕМА РЕПРОДУКЦИИ: ЛИТЕРАТУРА

Google

В отдельном окне: 

     
«Я    У Ч Е Н Ы Й    И Л И . . .    Н Е Д О У Ч К А ?»
    Т Е С Т    В А Ш Е Г О    И Н Т Е Л Л Е К Т А

Предпосылка:
Эффективность развития любой отрасли знаний определяется степенью соответствия методологии познания - познаваемой сущности.
Реальность:
Живые структуры от биохимического и субклеточного уровня, до целого организма являются вероятностными структурами. Функции вероятностных структур являются вероятностными функциями.
Необходимое условие:
Эффективное исследование вероятностных структур и функций должно основываться на вероятностной методологии (Трифонов Е.В., 1978,..., ..., 2015, …).
Критерий: Степень развития морфологии, физиологии, психологии человека и медицины, объём индивидуальных и социальных знаний в этих областях определяется степенью использования вероятностной методологии.
Актуальные знания: В соответствии с предпосылкой, реальностью, необходимым условием и критерием... ...
о ц е н и т е   с а м о с т о я т е л ь н о:
—  с т е п е н ь  р а з в и т и я   с о в р е м е н н о й   н а у к и,
—  о б ъ е м   В а ш и х   з н а н и й   и
—  В а ш   и н т е л л е к т !


Любые реальности, как физические, так и психические, являются по своей сущности вероятностными.  Формулирование этого фундаментального положения – одно из главных достижений науки 20-го века.  Инструментом эффективного познания вероятностных сущностей и явлений служит вероятностная методология (Трифонов Е.В., 1978,..., ..., 2014, …).  Использование вероятностной методологии позволило открыть и сформулировать важнейший для психофизиологии принцип: генеральной стратегией управления всеми психофизическими структурами и функциями является прогнозирование (Трифонов Е.В., 1978,..., ..., 2012, …).  Непризнание этих фактов по незнанию – заблуждение и признак научной некомпетентности.  Сознательное отвержение или замалчивание этих фактов – признак недобросовестности и откровенная ложь.


     ♥  Ошибка?  Щелкни здесь и исправь ее!                                 Поиск на сайте                              E-mail автора (author): tryphonov@yandex.ru

π

ψ

σ

Санкт-Петербург, Россия, 1996-2015

Copyright © 1996-, Трифонов Е.В.

Разрешается некоммерческое цитирование материалов данной энциклопедии при условии
полного указания источника заимствования: имени автора, названия и WEB-адреcа данной энциклопедии


 
Всего посетителей = Altogether Visitors :  
Посетителей раздела «Соматология» = Visitors of section «Somatlogy» :